Na pewno zdarzyło się Wam choć przez chwilę zastanawiać kiedyś nad tym, czy pracodawca może Was zmusić do wysprzątania Waszego miejsca pracy. Pracodawca twierdzi, że Wy nabrudziliście, więc Wy musicie sprzątać; pracownik natomiast mówi, że nie będzie tego wykonywał, bo nie jest to jego obowiązkiem. Kto w tym przerzucaniu się odpowiedzialnością ma rację i jak rozwiązać taką sytuację?
Kto powinien sprzątać w miejscu pracy?
Przepisy prawne
Sprawa, wbrew pozorom, nie jest wcale jakoś bardzo skomplikowana i ustawodawca rozwiązanie takiego kłopotu dość jasno sprecyzował. Odwołać się należy, jak w większości przypadków dotyczących naszego miejsca pracy, do kompendium, jakim jest Kodeks Pracy i zawartego w nim artykułu 22 oraz 207. Ten pierwszy mówi w praktyce o tym, że o charakterze wykonywanej przez nas pracy decyduje wyłącznie umowa i zawarte w niej zobowiązania, na które zgadza się pracownik. Drugi z artykułów mówi zaś o tym, że o odpowiednie warunki pracy, w tym warunki lokalowe, otoczenia, higieniczne, ma obowiązek zadbać nie sam pracownik, lecz pracodawca. Tak samo, jak nie powinno interesować Cię to, jak pracodawca zapewni Ci narzędzia do pracy, tak samo Twoim obowiązkiem nie jest doprowadzenie środowiska pracy do sprzyjającego wykonywaniu obowiązków ładu. Nie zachęcamy oczywiście w ten sposób do traktowania miejsca pracy jak śmietnika, ale też nie musicie przejmować się tym, że nakruszycie bułką na ziemię – nikt do zamiatania zmusić Was nie może, o ile rzecz jasna w umowie nie macie określonego stanowiska pracy jako sprzątacz. To właśnie z zakresem obowiązków określonym w momencie podejmowania się pracy musi być zgodne to, czym w pracy się zajmujecie, a sprzątanie z pracą przy komputerze bez żadnych wątpliwości nie pokrywa się pod żadnym względem.
Jak zadbać o higienę w miejscu pracy?
Co oznacza stwierdzenie, że to pracodawca musi zadbać o higienę miejsca pracy i to on jest za nią odpowiedzialny? Na pewno nie drugą skrajność i nie to, że to pracownik może rozkazać szefowi bieganie za sobą z miotłą. Zapewnienie czystości miejsca i stanowiska pracy może odbywać się oczywiście w różny sposób. Pracodawca może zatrudnić sprzątaczkę, wynająć ekipę sprzątającą, zapewnić sprzątaczom dostęp do odpowiedniego sprzętu, maszyn sprzątających, szczotek technicznych i tym podobnych akcesoriów. Kluczem jest tu rezultat, czyli doprowadzenie stanowiska pracy pracownika do warunków, umożliwiających komfortową pracę. Jak łatwo zauważyć, w całym tym konflikcie wyeliminować należy po prostu wszystkie skrajności. Nie można wydać polecenia sprzątania pracownikowi; nie można wydać polecenia sprzątania pracodawcy; nie można odmówić pracy, twierdząc, że okruszek na biurku to niedogodne warunki pracy; nie można też sprzątać w biurze raz na rok i twierdzić, że w ten sposób zapewnia się pracownikom higieniczne warunki. To, po jakie środki sięgnie pracodawca do uzyskania takich warunków, jest już kwestią dowolną.
Jak widać w opisanych powyżej szczegółach, dobrze, gdy po prostu ani pracownikom, ani pracodawcy nie brakuje dobrej woli i wyrozumiałości oraz wzajemnej dbałości o higienę w miejscu pracy. Najrozsądniej byłoby powiedzieć, że o ile nie zaśmiecisz celowo całego biura, to i pracodawca nie powinien robić żadnych problemów z zapewnieniem czystości w nim. Dbajmy o miejsce pracy w taki sposób, by po prostu chciało się w nim pracować.
Autor artykułu Artykuł Kto powinien sprzątać w miejscu pracy? został przygotowany przez firmę szczotki-techniczne.net, specjalizującą się w regeneracji szczotek technicznych. |